Johannes Hofmeister værker til salg hos Galleri Beck
Galleri Beck


Johannes Hofmeister

(1914-1990)

Vi har altid værker af Hofmeister i vores galleri.
Overvejer du at sælge et Hofmeister maleri, har vi interesserede købere skrevet op.

Klik her

Johannes Hofmeister

"Familieportræt"

Olie på lærred
82x99 cm (92x108 cm)
#1011

19.500 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Olie på lærred
55x70 cm (69x84 cm)
#5070

18.900 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Olie på lærred
50x61 cm (65x76 cm)
#5164

14.900 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Olie på lærred
61x73 cm (75x87 cm)
#3392

14.900 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Olie på lærred · 1962
49x48 cm (61x60 cm)
#5387

13.900 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Olie på lærred · 1962
50x54 cm (63x68 cm)
#1405

13.900 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Olie på lærred
50x61 cm (67x78 cm)
#4848

12.900 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Olie på lærred
30x40 cm (33x43 cm)
#4876

8.900 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Olie på plade
30x40 cm (41x51 cm)
#4907

7.900 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Olie på plade
32x43 cm (41x51 cm)
#3472

7.900 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Litografi
53x68 cm (67x82 cm)
Nr. 26/48
#4865

1.350 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Litografi · 1968
47x56 cm (67x75 cm)
Nr. 257/360
#4852

1.250 kr.



Klik her

Johannes Hofmeister

Litografi
50x60 cm
#1641

1.100 kr.


>>> Tilmeld dig til Johannes Hofmeister nyhedsbrev <<<

Bliv skrevet op til vores Johannes Hofmeister nyhedsbrev, så du er sikker på at få besked via mail næste gang vi får Johannes Hofmeister værker til salg.


Vores nyeste Johannes Hofmeister nyhedsbrev blev sendt ud d. 23-08-2019. Er du skrevet op, men modtog det ikke, bedes du kontakte os for at tilmelde dig igen.
Johannes Hofmeister var livet igennem tro mod sin fødeegn omkring Hjørring. Han fandt sine motiver i hjemmet eller i landskabet omkring de tre steder, han boede karrieren igennem: Halsagervej, Hjørring 1939-50, Hjørring Bjerge 1950-66 og Vennebjerg Mølle ved Lønstrup på Vendsyssels vestkyst 1966-90. Det var et kunstforedrag af professor Aksel Jørgensen, der i 1939 satte Johannes Hofmeister igang med at male. Han var vokset op i et religiøst hjem, hvilket hans tidligste værker bærer præg af. Det er alvorsfulde figurbilleder, hvor højtideligheden er lige så udbredt i de verdslige motiver med mennesker på arbejde eller i hjemmet som i de religiøse motiver med bedende figurer. Johannes Hofmeisters tidlige stil var naturalistisk med tendens til en farvemæssig og lineær forenkling, hvor billedrummet lukkede sig umiddelbart bag figurerne. Omkring 1952 åbnede motivverdenen sig, og de første billeder fra Hjørring Bjerge dukkede op. Selvom Johannes Hofmeister nu fandt alle sine motiver udendørs, vedblev de at være lukkede scenerier. Hvor rummet før lukkede sig om sig selv, blev det nu Klonhøj eller Galgebakken, der lukkede af for det store udsyn, og man synes at være konfronteret med en scene, hvor de statuariske figurer er tavse, tænksomme aktører. Med bopæl i Hjørring Bjerge fra 1950 udviklede Johannes Hofmeister sine udendørsmotiver: Landskab, huse og figurer i et stiliseret formsprog, hvor pastose penselstrøg gav fladen karakter og stoflighed. Det var i denne periode, at billederne for alvor blev præget af den vertikalitet, som blev et af Johannes Hofmeisters særkender. Perspektivet synes at rejse sig indad i billedrummet, hvor det lodrette fremhæves af f.eks. telefonpæle eller figurer som søjler. Koloritten var, som i Johannes Hofmeisters tidligere arbejder, landskabets egne jordfarver under en blå eller grå himmel. Johannes Hofmeisters sommerophold på Læsø i 1950erne og hans ny hjem ved Vennebjerg Mølle bragte havet ind i hans maleri. Johannes Hofmeister anvendte ikke havet som symbol på udlængsel eller drømme, snarere som det, der lukker af. Johannes Hofmeisters sidste billeder fra midten af 1980erne er nærmest minimalistiske. Tre vandrette farvebånd i okker, grå og blå danner baggrund for figurer, der strækker sig fra nederste til øverste billedkant. Et motiv skåret ned til færrest mulige elementer, men stadig genkendeligt.

Kilde: WEILBACH